Be a student of Gods heart, don’t lower your NORMAL

Miriam Blog

16 Toen ik dit hoorde, beefde ik van binnen. Mijn lippen trilden. Ik voelde me ziek. Bevend bleef ik staan. Ik zal rustig blijven in de tijd dat we in nood zullen zijn, als de vijand het volk met zijn legers aanvalt. 17 Zelfs als de vijgenbomen niet zullen bloeien, en er geen één druif in de wijngaarden te vinden zal zijn, en we geen enkele olijf van de olijfbomen zullen kunnen oogsten, en er niets meer op de akkers zal groeien, en alle schapen uit de stallen zullen worden geroofd, en alle koeien verdwenen zullen zijn, 18 zelfs dan zal ik tóch nog juichen over de Heer, blij jubelen over de God die voor mij zorgt. 19 Want de Heer is mijn kracht. Dankzij Hem zal ik rondspringen als een hert. Hij zal ervoor zorgen dat ik stevig blijf staan.”

Habakuk 3

Ik hou ervan om te studeren. Dat ik dit ooit zou gaan zeggen is al een wonder op zich! Ik hou vooral van de momenten dat ik zelf de boeken, artikelen, sprekers en inspiratiebronnen kan uitkiezen om van te leren. Leren wordt ook leuker op het moment dat je zelf kan bepalen wat je wilt leren, wanneer je het wilt leren en hoe je het wilt leren. Een stuk autonomie wat we als mens allemaal prettig vinden om te hebben. Als iemand anders mij gaat vertellen wat ik moet leren dan ga ik al sneller met mijn hakken in het zand en ook al zeg ik misschien niks maar heel mijn houding zegt : Ik moet helemaal niks!! J

Is het leven maakbaar?!?

Anno 2018 leven we in een maatschappij waar wordt gedacht dat veel maakbaar is. We geven ons eigen leven vorm door te kiezen welke school we doen, te kiezen welke vrienden je hebt, te kiezen wat je doet in je vrije tijd en wat voor baan je wilt. Je kiest of je tijd met je familie wilt doorbrengen of niet. Zoals in mijn vorige blog beschreven wordt ons het beeld gegeven in deze tijd dat het leven om ons draait en dat we elke keuze zo moeten maken dat het beter voor ons is. Naast dat je kan afvragen of we hiervoor zijn gemaakt is de realiteit van ons leven dat niet alles maakbaar is en gaat zoals wij het graag zouden willen zien. En dan is het de vraag hoe wij hier mee om gaan?

Het leven is (niet altijd) een pannenkoek….

De afgelopen weken zijn voor Laura en mij niet leuk geweest. Er zijn dingen die wij graag willen in ons leven, naar verlangen en graag realiteit zien worden en als dat dan niet gebeurd dan kan dit pijn doen, verdriet geven en teleurstelling brengen. Misschien herkenbaar voor jou? Iets wat je heel graag al lange tijd wilt, je bidt ervoor, je doet wat je zelf kan, je vraagt andere mensen om ervoor te bidden en je hoopt dat er een dag gaat komen dat het daar gaat zijn of dat dingen anders worden. Misschien ben je al lange tijd op zoek naar een partner. Je ziet mensen om je heen een partner krijgen, verliefd zijn, trouwen en je bent blij voor ze maar merkt ook het gemis in je eigen leven. Misschien mis je wel een ouder, een vader of moeder die er niet meer is en je ziet dat andere mensen om je heen dat wel hebben en je zou dit graag ook anders willen zien. Misschien wil je heel graag een paar goede vrienden maar lijkt dat steeds niet te lukken en groeit het vertrouwen niet echt in een succesvolle afloop. Misschien voel je dat je niet gezien wordt. Sommige krijgen kansen om hun talenten te laten zien of hebben relaties met mensen waardoor jij ook graag gezien zou willen worden. Misschien wordt je gepest op school en met een vakantie die gaat eindigen zou je zo graag willen dat dit jaar anders gaat worden. Misschien ben je wel ziek en ben je dit al voor jaren en zou je zo graag beter willen zijn om ook gewoon de dingen te kunnen doen die anderen of jij zou graag zou willen doen. Misschien een verlies van een dierbare waar je nog graag tijd mee had doorgebracht. Misschien zou je graag willen dat de coaches zien hoe goed jij bent in je sport en dat je meer kansen verdient dan die je nu krijgt. Je wilt die ene baan maar voorlopig heb je deze nog niet gekregen. Er zijn zoveel dingen die kunnen spelen in je leven of in de levens van anderen om je heen waar je naar kan kijken en je machteloos kan voelen. Welke stappen je ook onderneemt het lijkt niet te helpen om het beter te laten worden.

In deze weken zijn weer een aantal dingen omhoog gekomen die mij opnieuw aan het denken hebben gezet. Deze wil ik graag met je delen. En eigenlijk zou ik je willen vragen om deze vragen ook voor jezelf te beantwoorden.

1.Wie is God voor jou? Als alles OK gaat en het leven loopt dan kan deze vraag soms makkelijk te beantwoorden zijn maar als de niet gaat zoals je het graag zou willen dan wordt het antwoord op deze vraag heel belangrijk. Weet je, ik heb heel veel gelezen over God. Wie Hij is, wat Hij belangrijk vindt, waar Hij voor staat en hoe Hij naar mij kijkt. Ik heb Hem bestudeerd. Alleen dit zijn de momenten waarop boekenkennis en sprekerskennis mij niet gaat helpen maar hoe ikzelf naar God kijk! Geloof ik dan nog steeds dat God goed is? Dat Hij trouw is? Dat Hij nog liever dan ik een doorbraak wil geven? Dat Hij geneesheer is? Dat Hij voorziener is? Dat Hij je geweldig en mooi vindt? Dat Hij voor je uitgaat? Geloof je dat Hij even hard met jou mee kan huilen? Dat Zijn liefde wijder, dieper en groter is dan wat wij ook maar kunnen voorstellen? Geloof je dat Hij een hoopvolle toekomst voor je heeft? En ga zo maar door! Wat geloof JIJ over Hem?

2.Wat doe jij in situaties dat iets tegen zit, uitdagend of lastig is? Deze situaties komen we allemaal tegen. Sommige christenen zeggen dat we nooit iets lastigs meemaken. Ik geloof ze niet. De andere kant is dat je ook niet hoeft te geloven dat je gemaakt ben voor moeilijkheden te overwinnen. Want dat is ook niet wat God voor ons heeft. Maar ik geloof dat het bij het leven hier op aarde hoort dat je soms dingen meemaakt die niet leuk zijn, lastig of uitdagend. En wat doe jij dan in deze situaties. Een aantal dingen wat lang niet volledig is maar wat ik geloof wat goed is om te weten.

a. God is met ontferming bewogen

Situaties geven pijn, verdriet, teleurstelling en frustratie en nog zoveel andere emoties. En die mogen er zijn. God kent deze emoties en voelt met ons mee in dat wat we meemaken. Hij is een God die dichtbij is en heel intens betrokken is op jouw leven. Niet een God die op afstand staat, een klopje op je schouder geeft en zegt: Kop op, even huilen en dan weer doorgaan. Nee, Hij is enorm betrokken en leeft mee met je. Lees het verhaal over Maria en Jezus in Johannes 11 is en kijk hoe Jezus meeleeft met Maria bij het overlijden van Lazarus. Zo is Hij ook betrokken op jouw leven!

b. Zijn NORMAAL is ons normaal

Daarbij wil God in jouw situatie ook de God zijn waarin Zijn normaal ons normaal is. Soms kunnen jouw en mijn ervaringen ons normaal gaan bepalen. En accepteren we of nemen we genoegen met de realiteit van nu of kunnen we denken dat dit ons kruis is wat we moeten dragen en God dit voor ons bedoeld heeft. Ik geloof dat dit leugens zijn die ons een beeld van God kunnen geven die niet waar is. Een soort van God is goed… maar niet altijd en al minder vaak voor mij. God is goed, zeker voor jou! Dat is Gods normaal die we mogen omarmen in ons leven. Leven in Gods normaal is een leven van geloof! Geloof houdt niet in dat wij het kunnen bewerken maar dat we onze armen in de lucht gooien en op de grond vallen en zeggen: God ik geloof dat dit Uw normaal is in deze situatie want zo bent U. Maar ik kan dit niet bewerken maar U wel! Dank U wel dat U antwoordt op mijn roep en U zelf laat zien in deze situatie. Wat de situatie ook is! Ik wil je aanmoedigen: GEEF ZIJN NORMAAL NIET OP!!!

c. Ik stel mijn vertrouwen op de Heer mijn God (kinderliedje uit mijn tijd 😉

Er zijn situaties waarin Gods normaal nog niet zichtbaar is in ons leven. Voor sommige is dat een week, de ander een maand, de ander al 5 jaar en voor de ander al een heel leven. Dan kan het steeds aannemelijker worden om te zeggen: Gods normaal geldt voor andere mensen maar niet voor mij. Een begrijpelijke gedachte. Daar kom ik heel vaak. De afgelopen weken zeg ik regelmatig tegen God: Ik snap het niet, hoe werkt dit nou, ik geloof dat dit Uw normaal is maar de realiteit ziet er nu zo anders uit? Hoe dan God, waarom? Vorige week ben ik begonnen met een leesplan van Craig Groeschel in You Version met de titel: Hope in the Dark. Een mooi leesplan van 2 weken waaruit blijkt dat Habakuk ook deze vragen had. Wat ik leer van het leven van Habakuk is dat ik in de omstandigheid die ik niet altijd begrijp, mag vertrouwen op Gods karakter, op wie Hij is. De realiteit is misschien nog niet zo als Gods normaal maar ik wil groeien naar een nieuw niveau van intimiteit met Hem in Zijn aanwezigheid. En vanuit die plek in Zijn aanwezigheid waar liefde in overvloed is, waar begrip is, comfort, mag ik merken dat God mij Zijn perspectief geeft en ik de kracht en het geloof krijg om daar in te wandelen.

Wat kan ik hier dan (niet) mee???

Ik bid dat deze dingen je mogen helpen in de tijd waarin je nu zit. Ik kan mij voorstellen dat je niet zoveel kan hebben aan deze blog omdat je totaal niet herkent in je eigen leven dat er uitdagende dingen zijn. Heerlijk! Houden zo! Prijs God en geef Hem alles in aanbidding om zo je dankbaarheid te uiten. Misschien komt er een dag dat het leven wat uitdagender wordt en dan kan je nog is terug denken aan deze blog. Als deze blog wel voor jou is. Neem tijd apart om samen met God te zijn. Ga lopen, ga liggen, ga zitten op je bank, zetten een worshipmuziekje op. Creëer een plek waar je niet afgeleid word en samen met God kan zijn en vertel hardop de dingen waar je tegen aanloopt in je leven en vertel Hem wat dat met je doet. Hierin zit al zo’n kracht want God hoort graag het hart van Zijn kinderen! Stel Hem je vragen, hou niet terug, laat je emoties zien, daar schrikt Hij niet van. En nodig Hem uit om samen hierdoor heen te gaan. Vertel Hem wie Hij is voor jou en luister naar wie jij bent voor Hem. En is het de eerste keer een beetje gek om hardop te praten en deze dingen te zeggen? Dat kan, ik vond het in ieder geval apart. Maar na zoveel keer gaat dat vanzelf weg en merk je dat het ruimte geeft in je hart en dat de omstandigheden niet altijd direct veranderen maar de liefde die je voelt in je hart voor Hem steeds krachtiger wordt.

Bless Joel

 

MiriamBe a student of Gods heart, don’t lower your NORMAL