Don’t STOP learning, be a student of Gods heart

Miriam Blog

Wat geen oog heeft gezien en geen oor heeft gehoord en wat in geen mensenhart is opgekomen, al wat God heeft bereid voor degenen, die Hem liefhebben. Want óns heeft God het geopenbaard door de Geest. Want de Geest doorzoekt alle dingen, zelfs de diepten Gods.

1 Korinthe 2:9 & 10

Make LOVE no war

Anno 2018 wordt er veel gesproken over liefde. Niet alleen door christenen maar overal ter wereld wordt liefde als DE oplossing gezien voor een (iets) betere wereld. Een mooie gedachte natuurlijk en dit doet in ieder geval al veel meer goed dan oorlog met elkaar te maken. Het antwoord op elk conflict, meningsverschil of dilemma is liefde. Vaak staat naar mijn idee deze liefde voor: wees gewoon jezelf, doe waar jij je goed bij voelt en de ander moet je daar gewoon in accepteren. Liefde die heel mooi klinkt in eerste instantie omdat je helemaal de vrijheid hebt om je eigen ding te doen en daar heeft niemand anders wat te vinden. Klinkt heel goed en er zitten misschien best wat waarheden in maar wat het nadeel is dat deze liefde totaal gericht is op je eigen ego. Op je eigen verlangens, als het met jou maar goed gaat, als jij maar vrijheid ervaart en ga zo maar door. Maar dat is niet de liefde die uit Gods hart stroomt. Het is belangrijk om Gods liefde te definiëren want dat zorgt dat het onderscheidend is van alle andere definities van liefde die er zijn en onderscheid zorgt ervoor dat je richting krijgt. En de liefde vanuit Gods hart draait om 1 ding: het draait om een persoon en Zijn naam is Jezus!! Werkelijke liefde, werkelijk leven is niet te koop, of te krijgen van een persoon of een willekeurige voorbijganger maar is te ONTVANGEN door relatie te hebben met Jezus!

 

Het gaat niet om een religie maar om een relatie

Deze zin komt regelmatig voor in evangelische kringen. En soms heb ik het idee dat we als evangelischen denken daar wel goed in te zijn en ons soms wat relationeler inschatten dan anderen. Want religie draait om regels, wetjes, dingen die je moet en dingen die je niet mag, systemen, methodes, straf, schuld, angst en schaamte en daar doen wij niet aan J Maar mijn ervaring na 33 jaar te bewegen in pinksterkringen is dat religie heel snel kan ontstaan. Het kan uit hele mooie dingen ontstaan (waar bijna alle religie mee is begonnen?) zoals hardop bidden, handen in de lucht steken, een aanraking waardoor je valt, bijbellezen, discipline, financiën geven, seksueel puur blijven, getuigen van Gods goedheid, bezoeken van de kerk op zondag, naar bidstonden gaan, geen/beperkt alcohol drinken, conferenties bezoeken en verzin zo je eigen voorbeelden. Allemaal op zich goede dingen om te doen die vaak starten met de beste intenties en diepste openbaringen om God te aanbidden, kunnen zaken worden waarvan we zegen gaan verwachten en het idee van hebben dat we hier God heel blij mee maken.

Ik herken deze dingen in mijn leven. Ik hou ervan om structuur in mijn leven te hebben. Vroegen vond ik dit een vies woord maar ik merk dat het mij goed doet. Zo loop ik sinds twee jaar elke week 2x een rondje waarin ik het leven met God bespreek en praat met Hem. Daarnaast lees ik elke dag een stuk uit de bijbel volgens een leesplan en merkte ik dat God tot mij sprak op deze momenten. Deze zomer dacht ik: Yes ik heb meer tijd dus ga dit elke dag doen. De vorige zomer was dit supergaaf. Maar deze zomer was dit een dikke frustratie, het leek wel ofdat God niet meer wilde spreken. Na 2 weken uitte ik mijn frustratie naar God en zei Hij tegen mij: Joel, ik waardeer je moeite om Mijn woord te lezen volgens een plan en dagelijks een rondje te wandelen maar Ik wil ECHT wandelen met je. Ik dacht: Echt?? Dat doen we toch al elke dag? Maar wat God mij probeerde duidelijk te maken was dat ik mijn tijd met God in een structuur had gedaan (wat niet verkeerd hoeft te zijn) maar wat elke spontaniteit, verwondering en nieuwsgierigheid had weggehaald. God houdt ervan om ook is even lekker gek te doen en houdt ervan om tot jou en mij te spreken buiten de gebaande paden die jij en ik hebben bedacht! Hij wil niet in een structuur worden gestopt maar Hij wil mij echt kennen van hart tot hart en Hij wil dat ik de diepte van Zijn hart leer kennen! En daar past geen methode of structuur op. Dat mag elke dag weer anders zijn! Laura vindt het ook niks als ik elke week met hetzelfde bloemetje, cadeautje of date-idee kom aanzetten! Relatie houdt in dat we tijd hebben om elkaars hart te leren kennen en zo steeds meer te leren kennen wat die ander leuk vindt en de ander beweegt. En dit zorgt ervoor dat je fris kan zijn in hoe je jouw liefde uit in woord en gebaar! Gods Liefde is gericht op Jezus. Alles wat we doen wat gericht is op Jezus is liefde. Dit noemen we ook wel een levensstijl van aanbidding. En dat is een levensstijl waar we God het meest blij mee maken. Om aanbidding als manier van leven te hebben is alleen mogelijk door verlangend te zijn om Zijn hart te kennen, dieper en dieper. En als we Gods hart beter leren kennen groeit het vertrouwen in Hem en kunnen we makkelijker Zijn stem verstaan.

Laat je verwonderen!

God is een God vol verassingen! Hij wil ons verwonderen, verbazen, overladen en nieuwsgierig maken naar Zijn liefdevolle hart! En Zijn hart kent emoties net zoals dat wij die kennen. En die mogen wij leren kennen. En dit doen we door intiem met Hem te zijn. Hem uit te nodigen in ons leven van elke dag en te vragen of Hij zich wil laten kennen in jouw leven. Op dat gebed zal Hij altijd JA zeggen J

Neem deze week is extra tijd en nodig God uit en vraag Hem dat Hij Zijn hart aan jou wil laten zien. Nodig hem uit en vraag hoe Hij naar jou kijkt. Vraag Hem hoe Hij kijkt naar anderen. Mensen die je mag en mensen die je minder mag. Vraag Hem wat Hij vindt van jouw emoties. Wat vindt Hij ervan als je blij bent? Of boos? Of verdrietig? Of angstig? Of geïrriteerd? Of als je faalt voor jouw gevoel? Of als je enthousiast bent? Of als geniet van een mooie dag of moment? Hoe kijkt God naar je als je een goede dag hebt of wanneer je een slechte dag hebt? Vraag Hem wat Hij dan vindt van jou?

 

Laat je verassen door Zijn liefde!

 

Bless Joel

MiriamDon’t STOP learning, be a student of Gods heart